اندیشه خدا
 
ادبیات فارسی
جورچینی از شعر و نکته در ادبیات فارسی
 
 
پنج شنبه 27 فروردين 1391برچسب:ذات مطلق,اندیشه,شناخت,کوزه,هفت فلک, :: 9:10 ::  نويسنده : سودابه صولتی

هر چه اندیشی ، پذیرای فناست                         آنکه در اندیشه ناید، آن خداست

 (دفتر دوم 3107)

گر نریزی بحر را در کوزه ای                          چند گنجد قسمت یک روزه ای

(ما توان و قدرت شناخت ذات مطلق را نداریم و هر کسی بقدر کوزه وجودی خویش از این دریا نصیبی دارد)

این هم یک غزل زیبا

رو رو که نه ای عاشق ای زلفک و ای خالک        ای نازک و ای خشمک پابسته به خلخالک
با مرگ کجا پیچد آن زلفک و آن پیچک                             بر چرخ کجا پرد آن پرک و آن بالک
ای نازک نازک دل دل جو که دلت ماند                          روزی که جدا مانی از زرک و از مالک
اشکسته چرا باشی دلتنگ چرا گردی                      دل همچو دل میمک قد همچو قد دالک
تو رستم دستانی از زال چه می ترسی                        یا رب برهان او را از ننگ چنین زالک
من دوش تو را دیدم در خواب و چنان باشد      بر چرخ همی گشتی سرمستک و خوش حالک
می گشتی و می گفتی ای زهره به من بنگر                سرمستم و آزادم ز ادبارک و اقبالک
درویشی وانگه غم از مست نبیذی کم                     رو خدمت آن مه کن مردانه یکی سالک
بر هفت فلک بگذر افسون زحل مشنو                               بگذار منجم را در اختر و در فالک
من خرقه ز خور دارم چون لعل و گهر دارم               من خرقه کجا پوشم از صوفک و از شالک
با یار عرب گفتم در چشم ترم بنگر                              می گفت به زیر لب لا تخدعنی والک
می گفتم و می پختم در سینه دو صد حیلت               می گفت مرا خندان کم تکتم احوالک
خامش کن و شه را بین چون باز سپیدی تو                   نی بلبل قوالی درمانده در این قالک



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ادبیات فارسی و آدرس persianliterature-.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 79
بازدید کل : 15603
تعداد مطالب : 28
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1